
 
 
 

September 28, 2006 

 

Rakuten, Inc.  (JASDAQ 4755) 

Hiroshi Mikitani, President &  

Representative Director 

 Contact:  Ryota Matsuzaki,  

Executive Officer 

 Tel.:  +81-3-4523-8001 

 
Rakuten Statement Regarding an Article in the Weekly Shincho 
Published on September 28 (October 5 Issue) 
 

Rakuten, Inc. today expresses extreme regret that an article published on September 28 in (the 

October 5 edition of) the Weekly Shincho is groundless, with malicious misrepresentation, and seeks 

to undermine the reputation of the Company,  as well as the article published on August 31 in (the 

September 7 edition of) the magazine. 

 

For an example of fatal misrepresentation and distortion of the facts, the article describes as if Mr. 

Mikitani, the President and Representative Director, had visited Hawaii from July 7 to July 11 then 

stayed in a hotel in Tokyo until July 14, and had been questioned by the Tokyo District Public 

Prosecutors without working during the period. However, in fact, he energetically worked in Japan 

from July 7 to July 14. On July 7 (Fri) Mr. Mikitani had an interview with the president of a system 

consultant company and internal meetings for whole day. After the days off of July 8 (Sat) and 9 

(Sun), he made a presentation to approximately 100 investors at the Deutsche Bank Japan 

Conference on July 10 (Mon). He attended “Rakuten EXPO”, an event for approximately 150 

merchants of our internet shopping mall “Rakuten Ichiba” at Keio Plaza Hotel Sapporo on July 

11(Tue). On July 12 (Wed), he received a visit from executives of a foreign securities company and 

held internal meetings. He also attended “Rakuten EXPO” held in Sendai with approximately 150 

merchants on July 13 (Thu). On July 14 (Fri), he held the board meeting and some internal meetings, 

and received a visit from foreign guests.  

 

Accordingly, it is an absolute misrepresentation of the facts that the article described as if Mr. 

Mikitani had stayed in Hawaii and had been out of the office from the July 7 to July 14. In addition, 



writing the article without any interviews with our company is seriously lacking in good sense and too 

far from their statement of “reporting based on investigation and detailed interviews with lots of 

related people is the responsibility of journalists”, in the reply by Shinchosha Publishing Co. dated on 

September 5 to our opposition against the article published on August 31 in (the September 7 edition 

of) the Weekly Shincho. We feel strong resentment toward such irresponsibility of the publisher and 

firmly believe the facts as above stated are the proof of the absence of the truth in the article. 

 

We can find descriptions based on factual error other than the above stated. The leaked personal 

information never included any credit card information, unlike what the magazine had written. Also, 

the article stated that the leak of personal information was discovered in May, but we were informed 

for the first time of the possible leak from a system consultant on July 16. Needless to say, Mr. 

Mikitani never instructed anyone to hide the leak. The article also indicated that our company 

violated antitrust law, however, we have received a legal opinion from a legal expert that there were 

no violations in our corporate conduct. Additionally, there is grave error in the number of retired 

employees of Rakuten, Inc cited in the article. We had only 29 retired employees in July versus the 

misstated “from 220 to 230” in the article.   

 

It is very clear that the article is composed of the grave factual errors. Therefore, the Company 

strictly opposes the articles and Shinchosha Publishing Co. in these matter, and will file a complaint 

with the court within days.  

 

 

 


